På Sex & Samfunds rådgivningsportal Sexlinien stiller flest unge spørgsmål om sexsygdomme i januar. Med den nye julekampagne ’Hårde pakker – en indpakningsguide til årets vigtigste julegave’ håber Sex & Samfund at kunne huske flere unge på også at bruge kondom i juletiden.
Hvert år kontakter tusindvis af unge Sex & Samfunds rådgivningsportal Sexlinien for Unge med spørgsmål om krop og sex. I 2023 var det mest søgte ord på sexlinien.dk ’klamydia’, og henvendelser omhandlende sexsygdomme toppede i januar.
”Juletiden er fuld af sjove og dejlige fester, som for nogle ender med sex uden kondom med nye partnere. Selvom, at ingen har en sexsygdom som nytårsønske, henvender flest unge sig til Sexlinien med spørgsmål om netop dette i januar måned. Derfor har vi i Sex & Samfund et juleønske om, at flere unge beskytter sig med kondom – den eneste præventionsform, der både beskytter mod graviditet og sexsygdomme,” siger Majbrit Berlau, generalsekretær i Sex & Samfund.
Lige mange mænd og kvinder stillede i 2023 spørgsmål omhandlende kondom.
”Den gode nyhed er, at flere unge stiller nysgerrige spørgsmål til Sexlinien om brug af kondom og slikkelap. Og ifølge den nyeste undersøgelse fra vores samarbejdspartnere RFSU, opfatter et flertal det positivt, når en sexpartner foreslår kondom. Så selvom, man kan synes, at det er akavet at spørge, så giver det plus-point,” uddyber Majbrit Berlau.
I den årlige undersøgelse Kondomtjek fra det svenske kondomfirma og seksualoplysningsorganisation RFSU svarer flere af de danske unge adspurgte, at de opfatter en person, som foreslår kondom, ’ansvarsbevidst’, ’voksen’ og ’hensynsfuld’.
Sjov julekampagne skal nå flere unge
I samarbejde med RFSU har Sex & Samfund netop lanceret julekampagnen ’Hårde pakker – en indpakningsguide til årets vigtigste julegave’.
Med udgangspunkt i julen, bygger kampagnen på et humoristisk koncept, der informerer om anvendelsen af kondom med mulighed for at vinde et års forbrug af RFSU-kondomer.
Kampagnen kører via de sociale medier og vil også blive vist på infoskærme på en række ungdomsuddannelser.
”Hvis vi skal nå bredt ud med budskabet om sikker sex, skal vi nå de unge, der hvor de er. Med vores julekampagne om kondombrug forsøger vi at sende vigtig sundhedsinformation ud til en målgruppe af unge, som måske ikke selv opsøger den,” afslutter Majbrit Berlau.