Mindre radiolytning – mere podcast

Mindre radiolytning – mere podcast

Selv om danskerne ikke trykker helt så ofte på tænd-knappen til radioen som tidligere, er det ikke ensbetydende med, at befolkningen hører mindre lyd. Snarere tværtimod.


Ny teknologi, nye formater og nye muligheder har nemlig ført til, at vi har fået nye lyttevaner, fremgår det af rapporten ’Medieudviklingen 2024’, som DR Analyse udgiver den 21. januar.

Heraf fremgår det videre, at faldet i radiolytningen i Danmark er accelereret, men også at 85 procent af danskerne i 2024 lyttede til radio ugentligt, så radiolytning stadig er et af de helt brede mediefællesskaber blandt danskerne.

I 2023 var det imidlertid 88 procent, der tændte for radioen hver uge, og i det hele taget er antallet af danskere, der har radioen tændt daglig faldet 16 procentpoint over de seneste 10 år – fra 75 procent i 2014 til 59 procent i 2024, fremgår det af den kommende rapport.

Faldet skyldes især, at de helt unge og efterhånden også de unge voksne løsner grebet om radioen. DR Analyse har i løbet af 2024 foretaget en undersøgelse af brugen af radio blandt de 15-64-årige, hos hvem radiolytningen flytter sig allermest.

For eksempel svarer 37 procent af alle 15-24-årige i undersøgelsen, at de aldrig har haft for vane at lytte til radio overhovedet, mens omtrent hver fjerde af de 15-64-årige angiver at have skiftet en del af radiobrugen ud med andre lydmedier – især om eftermiddagen og i weekenderne.

I forbindelse med undersøgelsen har DR Analyse spurgt de 15-64-årige om, hvornår de typisk hører radio, hvis de altså gør det, i løbet af en vilkårlig dag. Her svarer 58 procent, at de typisk lytter til radio om morgenen, og selv om podcasten de seneste år er kommet i ørerne hos mange, er radiomediet stadig det største, når danskerne lige er kommet ud af sengen og i løbet af morgentimerne. Her vil de gerne live-opdateres.

Sidst på dagen – efter en lang dag på arbejde, i skolen eller med andre aktiviteter – er det derimod on demand, der fylder mest. Her udnævner mange sig selv som ’programdirektører’ i stedet for at lade live-radioen køre.

Mens mange tænder radioen hjemme om morgenen, er bilen også et sted, hvor der bliver lyttet godt igennem. Den holder øje med verden, mens lytterne holder øje med vejen. 54 procent angiver, at størstedelen af deres radioforbrug foregår på fire hjul, mens næsten lige så mange (52 procent) angiver, at de ofte eller tit streamer musik frem for radio eller podcast, når de kører bil.

Den 21. januar udkommer den årlige medieudviklingsrapport.

Share