Tysk kultfodboldklub forlader mediet X

Tysk kultfodboldklub forlader mediet X

FC St. Pauli fra Hamburg er kendt en klub, hvor ventreorienterede politiske holdninger ofte er fremtrædende. En kultklub for mange på ventrefløjen, der ynder at bære deres logo, og det kendte dødningehoved, som klubben har adopteret som et symbol.

Nu har klubben, der i år er rykket op i Første bundesligaen, trukket sig fra det sociale medie X. Det gør de i protest mod mediets ejer Elon Musk, som de mener har gjort mediet til en platform for had, og da de mener Musk forsøgte at påvirke det netop afviklet parlamentsvalg i Tyskland.

FC St. Pauli har været på X, som tidligere hed Twitter, siden 2013 og havde 250.000 følgere.

Klubben bruger nu også platformen BlueSky.

FC St. Pauli blev officielt skabt i 1910.  Allerede i 1909 blev klubbens farver brun og hvid, som det fortsat er. Den første ligakampe blev spillet i 1911. Klubben har primært spillet i Anden Bundesliga. I 2003 var de rykket helt ned i Regionsligaen. FC St. Paulis bedste placering i Bundesligaen kom i sæson 1988/1989, hvor det blev til en tiendeplads. Det har hjemmebane på Millerntor Stadion midt i det  hårdt belastet St. Pauli kvarter tæt på berømte Reeperbahn. Der er plads til 29.546 tilskuere på stadion.

I skrivende stund er klubben nr. 16 i Bundesligaen.

Share