Importen og den danske produktion af elcykler er mangedoblet de seneste ti år. I takt med at der er flere elcykler på vejene, sker der også flere uheld med denne type cykel.
Syv gange så mange elcykler som i 2013 trillede over den danske grænse sidste år. Fra 15.900 til 114.200 elcykler på 10 år. Med en import fra 2019 til 2023, der mængdemæssigt næsten er fordoblet, betyder det også mange flere elcykler på de danske veje og cykelstier på få år.”Der er gang i importen af elcykler, som dog er faldet lidt siden 2022, hvilket er det hidtidige rekordår. Men det er også en vare, der er steget markant i popularitet på få år, hvis man måler på importen. Siden 2021 har importen været på over 100.000 elcykler om året,” siger Pia Nielsen, afdelingsleder i Danmarks Statistik.
Værdien af importen af elcykler i 2023 var på lidt under 800 mio. kr. Vi importerer primært elcykler fra lande som Bulgarien, Tyskland og Taiwan samt Holland, hvoraf en del oprindeligt kan komme fra Asien.
Importtallene inkluderer både firmaers og privates import af elcykler – fx hvis man selv bestiller en cykel over nettet fra Sverige.
Vi eksporterede 15.700 elcykler i 2023.
Antallet af almindelige cykler, der importeres, er faldet fra 482.300 i 2013 til 270.600 i 2023.
I 2023 havde 14 pct. af de danske familier en elcykel, viser Danmarks Statistiks undersøgelse ’Elektronik i hjemmet’.
Lille produktion af cykler i Danmark – og primært af elcykler
Det er ikke alle elcykler som er fra udlandet, selvom det er tæt på. I 2023 producerede danske virksomheder 6.500 elcykler. Til sammenligning blev der produceret 2.400 cykler uden el på fabrikker i Danmark.
10 år tidligere i 2013 lød produktionen af elcykler på 360 stk. og på 2.600 cykler uden el.
Produktionen af elcykler er dog ligesom importen lavere end i 2022, hvor den toppede med 10.500 cykler.
Den samlede værdi af de danskproducerede elcykler var 141 mio. kr. i 2022.