Camilla Stemann er ekspert inden for sociale medier og digital marketing. I bogen Like, kommentér, del – sådan bruger du sociale medier professionelt og autentisk deler hun ud af sin store viden om og mangeårige erfaring med de medier, der dagligt bruges af både privatpersoner, små og store virksomheder og personlige brands med en sag.
Mange tror, det er det perfekte og polerede, der hitter på sociale medier, men det er faktisk det modsatte, der får følgerne til at like, kommentere og dele opslagene. Uanset om afsenderen er en stor virksomhed eller et personligt brand, så er det det autentiske indhold, der får os til at interagere med opslaget. I Like, kommentér, del kommer Camilla Stemann med mange konkrete eksempler og cases, der viser, hvordan man laver autentisk indhold uden at gå på kompromis med ens egne grænser. Autenticitet handler nemlig også om at værne om det, der føles for privat.
Alt findes på de sociale medier, og i dagens omskiftelige medieverden er det ikke længere nok bare at være til stede for at få succes. Profilen skal være relevant og skabe ægte engagement – uanset om man vil sælge nyheder, håndværkerydelser eller strikkeopskrifter.
At få succes på de sociale medier er en videnskab, Camilla Stemann har specialiseret sig i og driver et rådgivningsfirma omkring. Hun har hjulpet over 3000 virksomheder og personlige brands med at finde en personlig strategi for deres tilstedeværelse på de sociale medier. Nu åbner hun værktøjskassen for alle, der på en eller anden måde arbejder med de sociale medier. Et af redskaberne er hendes storytelling-model, og de seks typer af storytellere: den æstetiske, den procesdrevne, eksperten, den inspirerende, den inddragende og den personlige. Find den type, der passer til din personlighed og formål, men hvordan er man både professionel og personlig? Og hvor personlig skal man egentlig være? Camilla Stemann har udviklet PS-skalaen, der giver et overblik over 3 niveauer af graden af personlighed. Hvis målet er at nå ud til en bred målgruppe og få stor eksponering, så kan man holde sig på et lavt niveau. Hvis man gerne vil skabe personlige forbindelser og engagement, så skal profilen tilføres mere personlighed og kant, så brandet bliver mere relaterbart. Hvis ens succeskriterie er at skabe meningsfulde samtaler, bryde tabuer og få dedikerede følger, så skal man give mere af sig selv og investere mere tid. Uanset formålet med profilen, så er der god hjælp at hente i Like, kommentér, del, der er krydret med mange konkrete eksempler på de forskellige niveauer fra rigtige profiler fra de sociale medier.
Camilla Stemann er cand.mag. comm. og har arbejdet med sociale medier siden 2012, hvor hun har bygget sine egne brands @camillastemann og @copenhagenbyme op og udviklet andres. Hun ejer virksomheden Stemann Medier, en rådgivnings- og kursusvirksomhed. Derudover er hun også fast underviser på DMJX – Danmarks Medie- og Journalisthøjskole –og holder foredrag og workshops.
Bogen udkommer den 3. oktober på forlaget Turbine, er på 180 sider og koster vejledende kr. 279,95.