Det er i dag blevet offentliggjort, at Thomas Vinterbergs stort anlagte dramaserie Familier som vores er udtaget til Venedig International Film Festival. Serien er produceret af Zentropa og får premiere på TV 2 og TV 2 Play senere på året.
Familier som vores er udtaget til den prominente festivals officielle program, Official Selection, hvor den vises uden for konkurrence i den fornemme sektion Out of Competition, som det er kutyme for de få tv-serier, der udvælges til festivalen. Serien får dermed verdenspremiere på festivalen, som finder sted fra 28. august – 7. september.
Dermed har Zentropa begået det sjældne hattrick i Danmark at få en titel udtaget for tredje år i træk til filmfestivalen i Venedig. I 2022 var det Lars von Triers ‘Riget Exodus’, og i 2023 var det Nikolaj Arcels ‘Bastarden’.
En monumental serie
“Jeg er virkelig stolt over, at Familier som vores er udtaget til festivalen i Venedig. Thomas Vinterberg og Zentropa har skabt en monumental serie, som i den grad fortjener et internationalt spotlight. Thomas Vinterberg er en mester i at fortælle historier om store temaer som fællesskab, kærlighed og håb og gøre dem helt nære. Og med denne serie rammer han os alle lige i hjertet”, siger Mette Nelund, TV 2 Fiktionschef.
Vinterbergs første gang i Venedig
Familier som vores er Thomas Vinterbergs første tv-serie og hans første projekt siden den Oscar-belønnede film Druk fra 2020. Det er også første gang, at Thomas Vinterberg er inviteret med til filmfestivalen i Venedig med et projekt, og han siger:
“Jeg er stolt og glad. Filmfestivalen i Venedig er det perfekte sted for ‘Familier som vores’ at møde verden. Efter Druk dykkede jeg direkte ned i denne karakterbårne saga om familier, der må forlade fædrelandet, før hele Danmark oversvømmes. Vandet i Venedigs gader er derfor en særlig kraftfuld ramme om verdenspremieren. Der er også noget inspirerende trodsigt over en festival i en by bygget på vand, som virkelig spejler seriens store tema: ukuelighed. Mennesket har en fantastisk evne til at tilpasse sig selv i de mest udfordrende situationer. Jeg oplever både en værdighed og et håb i netop den ukuelighed, som jeg forsøger at holde fast i – ikke mindst i denne foruroligende tid vi lever i”.