Natasja levede et kort liv. Men hun gjorde stort indtryk på mange mennesker. Det bliver tydeligt understreget i bogen om albummet ‘I Danmark er jeg født’, som JuicyNet.dk har haft lejlighed til at læse.
Bogen, skrevet af musikskribent Nanna Balslev, og udgivet den 4. maj af bogforlaget Multivers og spillestedet VEGA, er en del af den ny serie med dansk musiks største udgivelser. En serie der også omhandler bøger om Kim Larsens ‘Værsgo’, om Sods ‘Minuts To Go’, om Anne Linnets ‘Marquis de Sade’ og om Malk de Koijns Sneglzilla’. En bogserie der planlægges at blive løbende udvidet.
Af Kenneth Møller Kristensen
Bogen ‘I Danmark er jeg født’ har en meget stor force: Forfatteren har valgt at gå helt tæt på Natasjas tekster. Man kan ikke undgå at blive imponeret og fascineret over dancehall-stjernens skarpe lyrik og samfundskristiske ord. Det er måske et overset parameter i forbindelse med den succes Natasja primært opnåede efter sin død. Med den nye bog er teksterne ihvertfald ikke længere overset.
Teksterne bærer bogen lang hen af vejen. Men selvfølgelig er det også spændende læsning at komme bag udviklingen i det danske dancehall miljø i starten at dette århundrede. Og selvfølgelig er det relevant at læse om Natasja liv og selvfølgelig specielt om tilblivelsen af ‘I Danmark er jeg født’. For det er et vigtigt album, og Natasja var et stort talent på mange områder. Det får man som læser af bogen slået helt fast, og det er rart.
Det er dog generelt meget begrænset, hvad bogen bringer af nyt for dem, der har viden på forhånd om dancehall og reggae i Danmark og om Natasjas liv. Det giver sig jo nok også sig selv, da Natasja jo som bekendt har været død siden 2007 og ikke har kunne bringe nye reflektioner til bogen. Producer Pharfars tanker er relevante og spændende læsning. Og du kan da som læser af bogen også reflektere over at Natasja havde et godt øje til Kim Larsens måde at skrive tekster på, om hvor svært det egentlig var for Natasja at slå igennem, og set i lyset af den kønsdebat, der er omkring den danske musikbranche samt over hvor meget hendes ulykke i forbindelse med hendes arbejde som jockey faktisk påvirkede hende.
Hvis du interesserer dig for dansk musik skal du læse ‘I Danmark er jeg født’, der i øvrigt er på 135 sider og i et dejligt lille handy format. For du finder ud af hvor banebrydende og forud for sin tid at Natasja var. Både musikalsk og som rollemodel. Og hendes eftermæle påvirker stadig dansk kultur og musik. Og så får du opdateret din baggrundviden om dansk dancehall og reggae.
Læs i øvrigt mere om den spændende nye bogserie på nedenstående link: