I tæt trafik er en cyklende mekaniker mere effektiv, end den traditionelle teknikerbil, når det handler om at komme hurtigt frem med vejhjælp. Det viser SOS Dansk Autohjælps erfaringer efter et halvt år med to specialbyggede vejhjælpscykler i drift.
Cyklerne, der kører på pedalkraft og el, er i drift, når der er mest trængsel i trafikken i hovedstaden – det vil sige typisk på mandage, fredage, i weekender og ved større begivenheder, der kan medføre tæt trafik.
En halvårsevaluering viser nu, at cyklerne har overhalet de klassiske teknikerbiler i forhold til, hvor mange assistancer, der kan køres på en vagt i København – vel at mærke, når der er trængsel på vejene.
– Vi kan se, at vejhjælpscyklerne som forventet giver rigtig god mening i hovedstaden, hvor trafikforholdene giver vores biler udfordringer med at komme frem. Erfaringerne er så gode, at vi nu overvejer at udvide med flere vejhjælpscykler i hovedstadsområdet, siger Jan Bøjstrup Christensen, direktør for mobility i Danmark.
Siden de to specialbyggede cykler blev sat i drift 1. maj, har de tilsammen kørt 2.370 kilometer. Det svarer til at hver cykel har været en tur til Oslo og retur. Cyklerne indstiller driften i vinterperioden, når der er sne og glatte veje.
Udover at løse et konkret problem med trængsel i trafikken, bidrager cyklerne til SOS Internationals ønske om at finde flere løsninger på klimaudfordringerne.
Fakta:
- Vejhjælpscyklerne er i drift i København og på Frederiksberg
- Cyklerne har en rækkevidde på 100 kilometer på en opladning
- Otte reddere har været på kursus i betjeningen af vejhjælpscyklerne
- Inklusive udstyr vejer hver cykel ca. 150 kilo
- Vejhjælpscyklerne kan udføre assistance indenfor: Nødtætning, hjulskift, døroplukning, rudeafdækning og starthjælp til både 12 og 24 volt