Danskere bygger bycykel til Tour de France-startby

Danskere bygger bycykel til Tour de France-startby

Når Tour De France 2021 skydes i gang, kommer der til at være 150 danske cykler i åbningsbyen Brest i Bretagne. Det er danske Donkey Republic, der skal levere en nydesignet cykel og digitalt system til startbyen.

Det er ikke hver dag, man får lov at blive del af verdens største cykelarrangement. Men det er virkeligheden for den danske virksomhed Donkey Republic.

“Vi er glade for alle vores cykelbyer. Men at være del af starten i Tour de France er alligevel noget helt særligt, og for os er det en markering af cyklisme både som sport og som del af den grønne omstilling,” siger direktør Erdem Ovacik.

Donkey Republic er herhjemme kendt for deres orange delecykler med el- eller rugbrødsmotor, der står i mange danske og europæiske byer. Samlet har de 13.000 cykler stående i over 60 byer i Europa.

Nu kan delecykelplatformen tilføje franske Brest til listen, hvor der skal installeres 150 cykler i juni, samtidig med at byen skal bruge Donkeys Republics digitale platform. Alt sammen for at være klar med grønne transportmuligheder til de festglade tilskuere, der skal gæste åbningsbyen, når Tour de France starter den 26. juni.

Udover cyklerne køber byen også adgang til Donkey Republics digitale platform, der holder styr på, om cyklerne parkeres de rigtige steder, og hvornår de skal vedligeholdes. Den digitale platform betyder også, at der ikke behøves at stille standere op i bybilledet, og det betyder, at Donkey Republic meget hurtigt kan rykke ind i en ny by.

Ny cykel præsenteres i Brest
Når Donkey Republic skal omstille Brest til en cykelby i juni, løfter de samtidig sløret for deres nye elcykel, der er designet ud fra deres erfaringer med at have cykler rundt om i Europa. Den nye cykel har derfor centermotor, længere batterilevetid og for første gang er alle kabler integreret i cyklens design.

“Vi kan ikke forestille os et bedre sted at præsentere vores nye cykel end til verdens største cykelløb. Med den nye model tager vi første spadestik på rejsen mod en cykelflåde med moderne elcykler. Batterilevetiden bliver markant forlænget, og designet får en stor opgradering, som gør det nemmere for både vores brugere og mekanikere,” siger Erdem Ovacik.

Husk at der nedsat pris på den komplette bog om de danske helte i Tour de France i CyclingWorldshop.dk. For kun kr. 139,- kan du købe bogen på dette link.

Share